mandag 5. juni 2017

Grævlig stress

#YogamedUnn dag 5: Stress!

Jeg har valgt å bli med på UnnTherese sin yoga utfordring - 21 dager. Dag 1 ble utført i beste stil med kroppens egen flow i fokus og med meditasjon. Dag 2,3,4 har vært litt stress så dag 5 passer perfekt.

Stress kan være fysisk, emosjonelt eller psykologisk betinget, men fellesnevneren er at stress er skikkelig stress. I den anledning har jeg laget en plan, en vennlig men bestemt plan som jeg har kalt:
Velkommen tilbake Margrethe.

Denne planen lages dag for dag og formes på en måte som gjør at stresset ikke tar over. Når stresset tar over, tar depresjonen fort over der igjen. Stafettpinnen på lidelse går det fort varmt i.

Og uavhengig av hva livet selv tilbyr på dag 6, er min plan å stå opp med solen, passe på meg selv og mine nærmeste. Og når andre spør meg hva jeg gjør for  mestre stress er mine anbefalinger alltid de samme, og organisere døgnet ut fra hvordan du ønsker at døgnet skal se ut for deg.

For meg handler det om følgende:

Morgen
Stå opp før barna, gjøre yoga og meditasjon. Spise felles frokost og ha god tid. 
Formiddag
Næres av en sunn lunsj og sosialt samvær med gode kolleger. Være tilstede i mitt daglige arbeid og gjøre en takknemlig innsats i det yrket jeg selv har valgt. 
Ettermiddag
Være sammen som familie og være i aktivitet. Helst i naturen, sammen med hunden. 
Kvelden
Tid for fruktfat og seriemaraton. Yoga og meditasjon som avrunding når alle ligger godt under hver sine dyner.